top of page

Fairtradová káva zaznamenala v roce 2023 poprvé pokles

V Česku v loňském roce dál rostly prodeje většiny kategorií fairtradového zboží. Výjimkou je fairtradová káva, jejíž prodeje v loňském roce poprvé meziročně klesly, a to o 9 %.



Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 268 tun, tedy o 9 % méně než v roce 2022. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1014 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 145 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2023 téměř 14 a půl šálků fairtradové kávy (v roce 2022 to bylo 16 šálků kávy). Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,6 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,06 % (v roce 2022 to bylo zhruba 4,48 %).


Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Orlen Unipetrol v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Orlen (dříve Benzina), dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva cafe. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.


Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa, skokově vzrostly prodeje fairtradových banánů


O více než pětinu vzrostla v roce 2023 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa. Prodalo se ho celkem 4 301 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Další je společnost Kaufland a následuje je třetí největší prodejce fairtradového kakaa, společnost Penny Market. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly tabulkové čokolády společnosti Lidl.


Skokanem roku se staly fairtradové banány, kterých se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 1768 tun, jedná se o 144% nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Lidl a následuje jej řetězec Kaufland. Dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner. Od uvedení na trh v roce 2011 se v ČR a na Slovensku zkonzumovalo více než 4 140 tun fairtradových banánů. Kdybychom je seřadili za sebe, vytvořily by řadu dlouhou skoro 6 tisíc kilometrů a dosáhly by tak až do keňského Nairobi.


Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 180 tun (pokles o 22 % z loňských 231 tun). Lídrem v této oblasti je nováček, společnost Agrana, která vstoupila na trh s baleným třtinovým cukrem pod značkou Sugars of the World. Následuje společnost Lidl, která používá fairtradový cukr při výrobě některých svých tabulkových čokolád. Třetí příčku nově obsadila společnost dm drogerie, která má v nabídce bio třtinový cukr. Za posledních 20 let se prodalo v ČR 1 006 tun fairtradového cukru, toto množství by stačilo na upečení více než 5 milionů bábovek.



Comments


bottom of page